Diskusná relácia TÉMA (premiéra 10. 10. 2018 o 18.00 h):
- Folklórny súbor Radosť a ich program k 100. výročiu vzniku ČSR
- Duševné zdravie
Producentka Katarína Krnáčová: „Musíme sa ponáhľať, aby nám deti príliš nevyrástli.“
Nový slovenský film Piata loď má za sebou prvú fázu nakrúcania. Od začiatku augusta takmer do konca septembra nakrúcal štáb pod vedením režisérky Ivety Grófovej na lokáciách na Zemplínskej Šírave a v Bratislave.
Dokonca priamo na miestach, ktoré v knižnej predlohe opísala spisovateľka Monika Kompaníková. „Keď som sa bola pozrieť na miesta, ktoré si Iveta vybrala, akoby som sa vrátila v čase. Boli to presne tie isté vinohrady, o ktorých som písala,“ nadšene opisovala lokácie autorka románu Piata loď, za ktorý získala v roku 2011 cenu Anasoft Litera pre najlepšiu slovenskú knihu roka.
„Film sa odohráva v lete a sme radi, že sa nám podarilo nakrútiť všetky exteriéry,“ skonštatovala producentka Katarína Krnáčová zo spoločnosti Hulapa film. „Po filmovaní na Slovensku budeme pravdepodobne pokračovať v zahraničí, v krajinách našich koprodukčných partnerov – v Maďarsku a v Čechách, kde nám pred niekoľkými dňami potvrdili grant zo Státního fondu kinematografie.
“ Keďže film Piata loď je príbehom detského dobrodružstva, filmári nemôžu s nakrúcaním otáľať a pokračovať sa bude už začiatkom budúceho roka. Dôvod je prozaický: „Nemôžeme si dovoliť, aby nám deti príliš vyrástli,“ dodáva producentka.
Hlavné úlohy si teda zahrajú deti – postavu Jarky stvárni desaťročná Vanessa Szamuhelová, ktorú objavila režisérka na chodbe jednej z bratislavských škôl, kde hľadala hlavnú postavu. Osemročného Matúša Bačišina z Vranova nad Topľou zase našla v letnom tábore na severe Slovenska. Matúš hrá Jarkinho kamaráta, krehkého Kristiána.
„Príbeh bude spracovaný cez pohľad a prežívanie malej Jarky a jej kamaráta Kristiána. Je pre mňa dôležité, aby charaktery hlavných postáv pôsobili dostatočne zaujímavo a sympaticky, aby diváci videli svet ich očami a dokázali sa s nimi stotožniť. Vanesska a Matúško zvládli veľmi náročnú časť nakrúcania, všetky obrazy stáli na ich hereckých výkonoch a obsahovali veľa detských dialógov,“ opisuje režisérka Iveta Grófová, ktorá sa do povedomia divákov zapísala predovšetkým filmom Až do mesta Aš, ktorý získal viacero ocenení a bol slovenským kandidátom na Oscara v kategórii najlepší cudzojazyčný film.
Okrem spomínaného grantu od Státního fondu kinematografie ČR film finančne podporili aj Audiovizuálny fond SR a MEDIA Programme. Jeho dokončenie je plánované na jeseň budúceho roku.